دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

امروزه همه دنیا به سمت مجازی شدن پیش می‌رود و لازم است که برای هر کسب و کاری حضور فعالی در فضای مجازی داشته باشید. همچنین استقبال مردم ایران از دیجیتال مارکتینگ در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. در دنیای امروز یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های خرید مردم، خرید در فضای آنلاین یا مجازی است.

 دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال زیرمجموعه ای از مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات است. در واقع تمام فعالیت‌هایی که به منظور تبلیغ محصولات، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت انجام می‌شود، دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. بازاریابی دیجیتال دارای مجموعه‌ای از ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • استراتژی محتوا (Content Strategy)
  • تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  • بازریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی موبایل یا موبایل مارکتینگ
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

 

بازاریابی دیجیتال آفلاین

بازایابی دیجیتال آفلاین که فعالیت‌های آن به صورت دستی و سنتی اجرا می‌شده است را می‌توان در دسته‌بندی‌های زیر قرار داد:

  • بازاریابی محیطی ارتقایافته
  • بازاریابی رادیویی (Radio Marketing)
  • تلویزیون مارکتینگ (TV Marketing)
  • تلفن مارکتینگ (Phone Marketing)

نکته منفی بازاریابی آفلاین این است که به سختی می‌توان پیامی را به صورت هدف‌گیری شده برای بخش خاصی از مشتریان رساند. برای مثال اگر شما پیام تبلیغاتی خود را در تلویزیون ارسال کنید تمام کسانی که تلویزیون تماشا می‌کنند پیام را دریافت خواهند کرد ولی هرگز نمی‌توان پیام را برای افراد منحصر به فرد ارسال نمود. نکته منفی دیگری که در این نوع تبلیغات وجود دارد، دشوار بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است. مثلا زمانی که شما پیام تبلیغاتی را به طور همزمان در تلویزیون، رادیو و بیلبوردها می‌فرستید به طور دقیق نمی‌توانید تشخیص دهید که چند نفر تبلیغ شما را دیده‌اند. اما در بازاریابی دیجیتال آنلاین این دو نکته منفی وجود ندارد بلکه بسیار دقیق قابل هدف‌گیری و قابل سنجش است.

دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

اولین بازاریابی دیجیتال دنیا به بیش از 100 سال پیش بازمی‌گردد. رادیو در سال 1986 اختراع شده است و 10 سال زمان برد تا رادیو به یک محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند. سپس به فکر تبلیغات افتادند. اولین تبلیغات مربوط به اجرای یک اپرا بود که بعد از پخش آن تمام بلیط‌های اجرای اپرا فورخته شد.

دیجیتال مارکتینگ در ایران با ایمیل مارکتینگ آغاز شد و بسیاری از افراد با ثبت آدرس ایمیل خود در سرویس‌های مختلف، علاقه‌مندی خود را به دریافت خبرنامه‌ها اعلام کردند. در بازاریابی دیجیتال، مشتریان بیشترین اهمیت را دارند. بنابراین شرکت‌ها و ارگان‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند وب سایت، ایمیل، موبایل و شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند، رفتار مشتریان را تحلیل نمایند تا تبلیغات را در زمان مناسبی برای تعداد زیادی از مشتریان منتشر و در نتیجه بهترین بازخورد را دریافت کنند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

در ادامه مقاله مزایای دیجیتال مارکتینگ بررسی می‌شود.

  • دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف

         یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی شناخت مخاطب و نیازهای آن است. شما باید پیام‌هایی متناسب با نیاز مخاطب تهیه کنید و آن را به مخاطب برسانید.

  • در اختیار قرار دادن ابزارهای سنجش و اندازه گیری

         پس از اجرای کمپین‌های مختلف بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای دقیق می‌توان میزان موفقیت کمپین را سنجید.

  • قیمت مناسب

          هزینه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار پایین است و بازگشت سرمایه بیشتری را در پی دارد.

  • امکانات متنوع تبلیغاتی

         تنوع امکانات تبلیغاتی ابزارهای دیجیتال بسیار زیاد است. می‌توان برای هر گروه از مخاطبین از شیوه موثر استفاده کرد.

  • قابلیت بهبود سیستم در سریع‌ترین زمان ممکن

        بهبود ابزارهای این روش بسیار ساده است و با تغییر استراتژی می‌توان آنها را ارتقا داد.

دیجیتال مارکتینگ

 

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) یا مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست؟

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) مسئول افزایش ترافیک و برندینگ از طریق تمام کانال‌های دیجیتالی مانند رسانه‌های اجتماعی، سئو، ایمیل، وبلاگ و … است. هر بازاریاب دیجیتال نیاز دارد از تغییرات مداومی که در دنیای اینترنت مارکتینگ به وقوع می‌پیوندد، باخبر باشد. در واقع بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که با توجه به هدف و بودجه شرکت برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانال‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند. بازاریابان دیجیتال روی شاخص‌های کلیدی عملکرد خاصی متمرکز هستند و با توجه به آنها و سنجش دقیق خود بازدهی هر یک از کمپین‌های مختلف خود در کانال‌های مختلف را اندازه‌گیری و با این نتایج بهترین آنها را اجرا می‌کنند.

آمار دیجیتال مارکتینگ در ایران در سال 1397

کاربران اینترنت تلفن همراه 73/51 میلیون نفر یعنی 63% از جمعیت کل ایران است. این نشان می‌دهد که کل کابران فعال در رسانه‌های اجتماعی بیش از 40 میلیون نفر هستند. این افراد 49% از جمعیت کل ایران را تشکیل می‌دهند. بنابراین بازاریابی دیجیتالی در حوزه تبلیغات از نفوذ بالایی برخوردار است. از طرفی رشد دیجیتال موجب رشد میلیونی حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌گردد.

,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.