ابزارهای گوگل

۱۵ ابزار گوگل در کسب و کار اینترنتی/ قسمت اول

همه ما کم و بیش با شرکت گوگل و محصولات آن آشنایی داریم. از جمله مزیت های گوگل این است که ابزارهای رایگان و کاربردی بسیاری دارد و با تنها یک اکانت می توانیم به اکثر ابزارهای حرفه ای  گوگل در بازاریابی اینترنتی دسترسی داشته باشیم.ابزار گوگل برای بازاریابان آنلاین در بازاریابی موتور جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و رشد کسب و کار کمک خواهد کرد.

در این نوشتار 7 ابزار از 15 ابزار گوگل در کسب و کار و نکاتی در استفاده از هر کدام را با هم بررسی می کنیم.

ابزار اول- گوگل پلاس( Google+ )

اگرچه گوگل پلاس شبکه اجتماعی محسوب می شود، ولی می توانید با ساخت صفحه ای برای کسب و کارتان در این فضا به اهداف بازاریابی خود بیشتر نزدیک شوید.

بیایید قبل از صحبت درباره صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار یا google plus business page  مقدمه ای درباره نحوه نمایش نتایج جست و جو در گوگل و ارتباط آن با گوگل پلاس را با هم بررسی کنیم.

قبلا گوگل به نویسندگان این امکان را می داد که با استفاده از google authorship  پروفایل گوگل پلاس خود را به محتوای منتشر شده در سایت خود لینک کنند. با این کار در نتایج گوگل در کنار لینک مطلب، تصویر پروفایل نویسنده و تعداد فالوورهای گوگل پلاس او نمایش داده می شد.

گوگل پلاس

عده ای از متخصصین دیجیتال مارکتینگ در تیم های مختلف مانند bufferapp و itnow معتقد بودند که این موضوع بر روی CTR لینک ها در صفحه نتایج گوگل تاثیر مثبت دارد. اما گوگل نسبت به تاثیر مثبت این قابلیت در نتایج سرچ مطمئن نبود و در حال جمع آوری دیتا در این باره بود. در نهایت گوگل در گزارشی در search engine land اعلام کرد،  google authorship تاثیر مثبتی بر روی CTR ندارد. بر اساس تحلیل دیتای جمع آوری شده در حالت های مختلف با وجود تصویر نویسنده و بدون تصویر، نه می توان گفت لزوما سایت هایی که تصویر نویسنده آنها وجود دارد CTR بالاتر دارند و نه می توان گفت سایتهایی که تصویری ندارند CTR آنها پایین است. در نتیجه با توجه به کاهش تمرکز کاربر در مواجهه با تصاویر، گوگل کلا سرویس google authorship را حذف کرد.

گوگل مجددا اعلام کرده است که قصد دارد نتایج جست و جو در گوگل پلاس را نیز در صفحه نتایج گوگل نشان دهد. طبق گزارشی از hubspot در سال ۲۰۱۷ این خبر توسط گوگل در ارتباط با نمایش محتوای منتشر شده در گوگل پلاس منتشر شده است که ظاهر آن مشابه آنچه قبلا به عنوان google authorship  در نتایج دیده می شد، خواهد بود و تصویر پروفایل صفحه گوگل پلاس در صفحه نتایج نمایش داده خواهد شد.

در حال حاضر هنوز از پیاده سازی این سرویس و درصد اهمیت آن در نتایج جست و جو اطلاعات کامل و قابل اطمینانی وجود ندارد. اما در حالت کلی مخصوصا برای یک کسب و کار ایرانی که کسب و کار بومی و محلی محسوب می شود، ساخت صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار توصیه می شود. همچنین در صورت پیاده سازی این مورد، اهمیت صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار بیشتر خود را نشان می دهد.

بعد از اینکه صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار خود ایجاد کردید، (ایجاد این صفحه و قابلیت های آن تقریبا مشابه شبکه های اجتماعی دیگر مثل فیسبوک است.) به نکات زیر برای مدیریت بهتر صفحه خود توجه کنید.

  • گوگل پلاس این قابلیت را  در اختیار کاربران قرار می دهد که پستی را که در صفحه خود منتشر کرده اند را در سایت یا بلاگ خود نیز قرار دهند( قابلیت embed). مخاطبین در آن صفحات هم می‌توانند پست را لایک کنند و یا کامنت بگذارند و یا اینکه از آنجا به گوگل پلاس وارد شوند و صفحه شما را دنبال کنند. برای embed کردن پست با انتخاب گزینه embed post، کدی در اختیار شما قرار داده می شود که می توانید در صفحه سایت و یا بلاگ خود آن را کپی کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از صفحه راهنمای گوگل پلاس کمک بگیرید.

embed

    • قوانین سئو مانند قرار دادن بک لینک، در گوگل پلاس نیز برقرار است. برای افزایش اعتبار صفحه و پست های گوگل پلاس، باید پست ها و مطالبی قرار دهید که مخاطبین آن را به اشتراک بگذارند. اشتراک گذاری پست‌ها معادل با بک لینک در سایت های دیگر برای شما اعتبار فراهم می کند. هم چنین می توانید با صفحات دیگر که مخاطب بیشتری دارند و در حوزه شما اینفلوئنسر هستند ارتباط برقرار کنید، مطالب آنها را درصفحه خود به اشتراک بگذارید و از آنها هم بخواهید برای شما این کار را انجام دهند.

 ابزار دوم- گوگل وبمستر تولز (google web master tools)

اگر می خواهید دید کاملی نسبت به وضعیت وبسایت خود از نگاه گوگل داشته باشید، می توانید از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده کنید، در واقع این ابزار از ابزارهای ضروری برای بهبود سئو سایت شماست. این ابزار به شما کمک می کند که مثل ربات گوگل به وبسایت خود نگاه کنید و با تحلیل سایت نکاتی که باعث می شود در نتایج جست و جو دیده شوید را یادآوری می کند.

اگر ابزار گوگل آنالیتیکس (که در قسمت دوم این مطلب به آن اشاره می کنیم) را دارید، می توانید این ابزار را به آن اضافه کنید.

گوگل وبمستر

  • ساختار سایت
    این قسمت تنظیمات سایت را بررسی می کند که شامل کاربرانی که دسترسی دارند، نرمالیزاسیون دامنه(domain canonicalization)، لینک ها پارامترهای URL  و تغییر آدرس می شود.
  • ترافیک سایت
    در این قسمت گوگل کلمات کلیدی را با نام query ترافیک ورودی به سایت را آنالیز کنید که از چه لینکی وارد سایت شده اند.
  • بررسی سلامت سایت
    این ابزار به صورت مرتب سایت را برای جلوگیری از malware چک می کند و در صورت مشکل خاص به شما ایمیل ارسال می کند. URL های بلاک شده و خطا در crawl را هم گزارش می کند.
  • بهینه سازی سایت
    نقشه سایت، پیشنهادهایی برای بهبود HTML ، کلمات کلیدی برای محتوا و منابع دیگر در اختیارتان قرار می دهد.

همچنین با وبمستر تولز می توانید:

  • تعداد دفعات دیده شدن در نتایج سرچ ها را ببینید.
  • صفحه های موفق تر از نظر میزان کلیک و جذب مخاطب را پیدا کنید و سعی کنید بقیه صفحات را با همان استراتژی طراحی کنید.

در استفاده از وبمستر تولز خوبست که به قسمت labs section توجه کنید. وبمستر در این قسمت تغییرات در قابلیت های این ابزار را توضیح می دهد.

ابزار سوم – Google suite:Docs,Sheets,Slides,and Forms

این ابزار گوگل به شما امکان می دهد که فایل هایی را برای انجام پروژه های گروهی و یا برای دسترسی بر روی چندین ابزار در یک فضای آنلاین به اشتراک بگذارید و افراد دیگر را برای دیدن و یا ویرایش محتویات این فایل ها دعوت کنید. بعد از قرار دادن محتوای مورد نظرتان در google suite، لینکی در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید آن را در اختیار دیگران بگذارید و یا با وارد کردن ایمیل افراد آنها را دعوت به مشاهده یا ویرایش کنید. این ابزار چهار قسمت دارد:

  • Google Docs جایگزین آنلاین برای ورد
  • Google Sheets جایگزین آنلاین برای اکسل
  • Google Slide برای تهیه پاورپوینت به صورت آنلاین
  • Google Forms  برای تهیه پرسشنامه و جمع آوری داده ها از روی پاسخ ها

از ویژگی های خوب این ابزار امکان ویرایش یک فایل توسط چند کاربر به صورت همزمان است. فضاهای رایگان ابری دیگر مانند دراپ باکس این قابلیت را ندارد و امکان ویرایش همزمان یک فایل را به چند کاربر نمی دهد.

گوگل سوییت

ابزار چهارم- Google AdWords

گوگل ادروردز همان تبلیغاتی (PPC (pay per click است که توسط شرکت گوگل بر روی موتور جستجوی آن قرار می گیرد. با تبلیغات در گوگل ادوردز برای کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود می توانید ترافیک ورودی بیشتری به سایت خود جذب کنید. گوگل ادوردز به ازای کلمات کلیدی که مشخص کرده اید تبلیغ شما را به صورت لینک در بالای سرچ های ارگانیک به کاربران نمایش می دهد و با توجه به PPC بودن پرداخت، شما فقط در صورت کلیک ملزم به پرداخت به گوگل هستید.

ابزار پنجم- Keyword planner  گوگل پلنر

گوگل پلنر

برای بهبود سئوی سایت در سرچ های ارگانیک ، نیاز به تحقیق برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب خواهید داشت. پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به این مفهوم است که کلماتی که مخاطبین و مشتریان بالقوه در مورد صنعت شما بیشتر سرچ می کنند را پیدا کنید و در مورد آن ها محتوا تولید کنید که در سرچ های مخاطب هدف دیده شوید. ابزار keyword planner به شما در این راه کمک می‌کند.

در نتیجه ضمن اینکه استراتژی محتوایتان را حساب شده تر برنامه ریزی خواهید کرد می توانید از آن کلمات در کمپین های گوگل ادوردز نیز استفاده کنید. لازم است به این نکته توجه کنید که برای استفاده از google planner باید حساب گوگل ادوردز داشته باشید. البته الزامی برای سفارش تبلیغات ندارید. با داشتن حساب ادوردز می توانید از قابلیت های گوگل پلنر هم استفاده کنید.

ابزار ششم – دابل کلیک سرچ گوگل(double click search by google)

در کنار اهمیت استفاده از گوگل پلنر برای انتخاب کلمات کلیدی ، بخش مهم دیگر در استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)  استفاده از دابل کلیک سرچ است. دابل کلیک یک مجموعه از محصولات است که توسط شرکت گوگل برای کمک به تبلیغ کنندگان تهیه شده تا بتوانند تبلیغات را در مکان مناسب قرار دهند(که توسط افراد علاقمند دیده شود).

دابل کلیک سرچ با استفاده از کوکی ها این سرویس را ارائه می دهد.

برای درک بهتر طرز کار دابل کلیک سرچ بیایید ابتدا در مورد مفهوم کوکی ها (cookies)، صحبت کنیم.

مفهوم کوکی (cookies) در صفحات چیست و کوکی ها چطور کار می کنند؟

احتمالا در صفحات وب به عبارتی مشابه “این سایت از کوکی استفاده می کند” برخورده اید. کوکی ها معمولا فایل های کوچک (در حد بیت) متنی هستند.

این فایل شامل اطلاعاتی در مورد شما و علاقه‌مندی‌های شماست. مثلا شما در سایتی زبان پیش فرض سایت را به فارسی تغییر می دهید. آن وبسایت این اطلاعات را در اختیار یک فایل متنی در مرورگر شما قرار می دهد که همان کوکی است. دفعه بعدی که از همان سایت بازدید کنید، زبان پیش فرض سایت را از اول فارسی می بینید. آن وبسایت، شما و علاقه‌مندی‌های شما را به یاد می‌آورد. کوکی ها توانایی ذخیره اطلاعات مختلفی را دارند. مثلا می توانند زمانی که به یک سایت مراجعه کرده اید و یا مواردی که به سبد خرید خود اضافه می کنید را ذخیره کنند. حتی تمام لینک‌هایی که در هر وبسایت بر روی آنها کلیک کرده اید ذخیره می کنند و در صورتی که دوباره به آن سایت مراجعه کنید مشابه آن لینک ها را به شما پیشنهاد می دهد.

اینکه در کوکی هر سایت چه اطلاعاتی ذخیره شود را توسعه دهنده سایت مشخص می کند. نکته مهم این است که اطلاعات ذخیره شده در کوکی وبسایت های مختلف از هم جدا هستند و وبسایت ها به اطلاعات کوکی وبسایت دیگر دسترسی ندارند.

استفاده از کوکی ها در وبسایت به شخصی سازی محصولات و خدمات پیشنهادی در وبسایت به شما کمک می کند.

دابل کلیک سرچ، سرویس تبلیغاتی گوگل

دابل کلیک سرچ

گوگل دو سرویس تبلیغاتی ارائه می دهد: double click search و (Google Display Network(GDN

double click search

دابل کلیک سرچ گوگل در واقع پلتفرم حرفه ای دیجیتال مارکتینگ گوگل است که کاملا از GDN جداست. این سرویس به وسیله سه گروه انجام می شود:

  • Ad-serving یا ناشران
  • Ad delivery یا تبلیغ دهندگان که دابل کلیک به آنها امکان مدیریت بر تعداد تبلیغاتی که می خواهند نشان دهند و زمان و مکان تبلیغات را می دهد.
  • کوکی های دابل کلیک سرچ که Behavioral targeting انجام می دهند که در دو حالت targeting یا انتخاب کاربر هدف را انجام می دهند:
    حالت اول-انتخاب کاربر هدف برای سایت ناشر (targeting for website owner)
    سایت ناشر می تواند از کوکی ها استفاده کند و متوجه بشود که کاربر به کدام قسمت سایت بیشتر توجه می کند. دابل کلیک سرچ با استفاده از این اطلاعات می تواند تصمیم بگیرد که دیدن چه تبلیغی برای کاربر جالب خواهد بود. مثلا اگر در سایت خبری هستید و شما قسمت اخبار ورزشی را چک می کنید، بنابران ابزارهای ورزشی، باشگاه های ورزشی و یا بلیط حضور در مسابقات شاید برای شما از تبلیغ چیزهای دیگر جذاب تر باشد. این اطلاعات مربوط به صاحب آن سایت خبری است که فقط در اختیار دابل کلیک سرچ قرار می گیرد.
    حالت دوم-هدف گذاری در شبکه تبلیغ دهندگان (Targeting in advertising networks)
    این قسمت از استفاده از کوکی ها به سرویس دیگر گوگل به نام گوگل ادوردز و گوگل ادسنس است .

(Google Display Network(GDN

GDN شبکه تبلیغاتی ناشرانی است که از گوگل ادسنس استفاده می کنند. شما می توانید به GDN در حساب گوگل ادوردز خود دسترسی داشته باشید و از آن برای طراحی کمپین ادوردز استفاده کنید.

ابزار هفتم – گوگل ترندز (google trend)

گوگل ترندز

در کنار keyword planner، گوگل ترندز هم ابزار بسیار خوبی برای انتخاب بهتر کلمات کلیدی است. این ابزار به شما امکان می دهد تا:

  • میزان محبوبیت کلمات کلیدی مورد نظرتان را بررسی کنید.
  • محبوبیت و میزان سرچ کلمات کلیدی را با هم مقایسه کنید.
  • میزان سرچ هر کلمه کلیدی را در زمان ها و مکان های مختلف مقایسه کنید.
  • همچنین کلمات کلیدی مشابه را به شما پیشنهاد می کند.

مثلا زمان هایی که بین دو کلمه کلیدی برای عنوان پست خود مردد هستید، این ابزار بینش مناسبی برای تصمیم گیری به شما می دهد. گوگل ترندز همچنین به شما در پیدا کردن موضوع هایی که در حال حاضر بیشتر مورد بحث کاربران است کمک می کند تا از فرصت انتشار محتوا برای آن موضوع ها استفاده کنید.

منبع: کالج تپسل

Related Posts

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست