کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی و 7 ابزار گوگل برای موفقیت آن

همه ما کم و بیش با شرکت گوگل و محصولات آن آشنایی داریم. از جمله مزیت‌های گوگل این است که ابزارهای رایگان و کاربردی بسیاری دارد و با تنها یک اکانت می‌توانیم به اکثر ابزارهای حرفه‌ای  گوگل در بازاریابی اینترنتی دسترسی داشته باشیم.ابزار گوگل برای بازاریابان آنلاین در بازاریابی موتور جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و رشد کسب و کار کمک خواهد کرد.

مهمترین ابزارهای گوگل برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی

در این نوشتار 7 ابزار گوگل در کسب و کار اینترنتی و نکاتی در استفاده از هر کدام را با هم بررسی می‌کنیم.

ابزار اول- گوگل پلاس( Google+ )

اگرچه گوگل پلاس شبکه اجتماعی محسوب می‌شود، ولی می‌توانید با ساخت صفحه‌ای برای کسب و کارتان در این فضا به اهداف بازاریابی خود بیشتر نزدیک شوید.

بیایید قبل از صحبت درباره صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار یا google plus business page  مقدمه‌ای درباره نحوه نمایش نتایج جست و جو در گوگل و ارتباط آن با گوگل پلاس را با هم بررسی کنیم.

قبلا گوگل به نویسندگان این امکان را می‌داد که با استفاده از google authorship  پروفایل گوگل پلاس خود را به محتوای منتشر شده در سایت خود لینک کنند. با این کار در نتایج گوگل در کنار لینک مطلب، تصویر پروفایل نویسنده و تعداد فالوورهای گوگل پلاس او نمایش داده می‌شد.

 

تاثیر مثبت نداشتن google authorship بر روی CTR

عده‌ای از متخصصین دیجیتال مارکتینگ در تیم‌های مختلف مانند bufferapp و itnow معتقد بودند که این موضوع بر روی CTR لینک‌ها در صفحه نتایج گوگل تاثیر مثبت دارد. اما گوگل نسبت به تاثیر مثبت این قابلیت در نتایج سرچ مطمئن نبود و در حال جمع آوری دیتا در این باره بود. در نهایت گوگل در گزارشی در search engine land اعلام کرد،  google authorship تاثیر مثبتی بر روی CTR ندارد. بر اساس تحلیل دیتای جمع آوری شده در حالت‌های مختلف با وجود تصویر نویسنده و بدون تصویر، نه می‌توان گفت لزوما سایت‌هایی که تصویر نویسنده آنها وجود دارد CTR بالاتر دارند و نه می‌توان گفت سایت‌هایی که تصویری ندارند CTR آنها پایین است. در نتیجه با توجه به کاهش تمرکز کاربر در مواجهه با تصاویر، گوگل کلا سرویس google authorship را حذف کرد.

گوگل مجددا اعلام کرده است که قصد دارد نتایج جست و جو در گوگل پلاس را نیز در صفحه نتایج گوگل نشان دهد. طبق گزارشی از hubspot در سال ۲۰۱۷ این خبر توسط گوگل در ارتباط با نمایش محتوای منتشر شده در گوگل پلاس منتشر شده است که ظاهر آن مشابه آنچه قبلا به عنوان google authorship  در نتایج دیده می‌شد، خواهد بود و تصویر پروفایل صفحه گوگل پلاس در صفحه نتایج نمایش داده خواهد شد.

توصیه ساخت صفحه گوگل پلاس برای یک کسب و کار اینترنتی ایرانی

در حال حاضر هنوز از پیاده سازی این سرویس و درصد اهمیت آن در نتایج جست و جو اطلاعات کامل و قابل اطمینانی وجود ندارد. اما در حالت کلی مخصوصا برای یک کسب و کار اینترنتی ایرانی که کسب و کار بومی و محلی محسوب می‌شود، ساخت صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار توصیه می‌شود. همچنین در صورت پیاده سازی این مورد، اهمیت صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار بیشتر خود را نشان می‌دهد.

نکات مدیریت بهتر صفحات گوگل پلاس خود

بعد از اینکه صفحه گوگل پلاس برای کسب و کار خود ایجاد کردید، (ایجاد این صفحه و قابلیت های آن تقریبا مشابه شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل فیسبوک است.) به نکات زیر برای مدیریت بهتر صفحه خود توجه کنید.

  • گوگل پلاس این قابلیت را  در اختیار کاربران قرار می‌دهد که پستی را که در صفحه خود منتشر کرده‌اند را در سایت یا بلاگ خود نیز قرار دهند( قابلیت embed). مخاطبین در آن صفحات هم می‌توانند پست را لایک کنند و یا کامنت بگذارند و یا اینکه از آنجا به گوگل پلاس وارد شوند و صفحه شما را دنبال کنند. برای embed کردن پست با انتخاب گزینه embed post، کدی در اختیار شما قرار داده می‌شود که می‌توانید در صفحه سایت و یا بلاگ خود آن را کپی کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید از صفحه راهنمای گوگل پلاس کمک بگیرید.

 

    • قوانین سئو مانند قرار دادن بک لینک، در گوگل پلاس نیز برقرار است. برای افزایش اعتبار صفحه و پست‌های گوگل پلاس، باید پست‌ها و مطالبی قرار دهید که مخاطبین آن را به اشتراک بگذارند. اشتراک گذاری پست‌ها معادل با بک لینک در سایت‌های دیگر برای شما اعتبار فراهم می‌کند. هم چنین می‌توانید با صفحات دیگر که مخاطب بیشتری دارند و در حوزه شما اینفلوئنسر هستند ارتباط برقرار کنید، مطالب آنها را درصفحه خود به اشتراک بگذارید و از آنها هم بخواهید برای شما این کار را انجام دهند.

 ابزار دوم- گوگل وبمستر تولز (google web master tools)

اگر می‌خواهید دید کاملی نسبت به وضعیت وبسایت خود از نگاه گوگل داشته باشید، می‌توانید از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده کنید، در واقع این ابزار از ابزارهای ضروری برای بهبود سئو سایت شماست. این ابزار به شما کمک می‌کند که مثل ربات گوگل به وبسایت خود نگاه کنید و با تحلیل سایت نکاتی که باعث می‌شود در نتایج جست و جو دیده شوید را یادآوری می‌کند.

اگر ابزار گوگل آنالیتیکس را دارید، می‌توانید این ابزار را به آن اضافه کنید.

 

ساختار سایت

                                                                                                                                   این قسمت تنظیمات سایت را بررسی می‌کند که شامل کاربرانی که دسترسی دارند، نرمالیزاسیون دامنه(domain canonicalization)، لینک‌ها، پارامترهای URL  و تغییر آدرس می‌شود.

ترافیک سایت

در این قسمت گوگل کلمات کلیدی را با نام query ترافیک ورودی به سایت را آنالیز کنید که از چه لینکی وارد سایت شده‌اند.

بررسی سلامت سایت

این ابزار به صورت مرتب سایت را برای جلوگیری از malware چک می‌کند و در صورت مشکل خاص به شما ایمیل ارسال می‌کند. URL های بلاک شده و خطا در crawl را هم گزارش می‌کند.

بهینه سازی سایت

قشه سایت، پیشنهادهایی برای بهبود HTML، کلمات کلیدی برای محتوا و منابع دیگر در اختیارتان قرار می‌دهد.

همچنین با وبمستر تولز می‌توانید:
  • تعداد دفعات دیده شدن در نتایج سرچ‌ها را ببینید.
  • صفحه‌های موفق‌تر از نظر میزان کلیک و جذب مخاطب را پیدا کنید و سعی کنید بقیه صفحات را با همان استراتژی طراحی کنید.

در استفاده از وبمستر تولز خوبست که به قسمت labs section توجه کنید. وبمستر در این قسمت تغییرات در قابلیت‌های این ابزار را توضیح می‌دهد.

ابزار سوم – Google suite:Docs,Sheets,Slides,and Forms

این ابزار گوگل به شما امکان می‌دهد که فایل‌هایی را برای انجام پروژه‌های گروهی و یا برای دسترسی بر روی چندین ابزار در یک فضای آنلاین به اشتراک بگذارید و افراد دیگر را برای دیدن و یا ویرایش محتویات این فایل‌ها دعوت کنید. بعد از قرار دادن محتوای مورد نظرتان در google suite، لینکی در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را در اختیار دیگران بگذارید و یا با وارد کردن ایمیل افراد آنها را دعوت به مشاهده یا ویرایش کنید. این ابزار چهار قسمت دارد:

  • Google Docs جایگزین آنلاین برای ورد
  • Google Sheets جایگزین آنلاین برای اکسل
  • Google Slide برای تهیه پاورپوینت به صورت آنلاین
  • Google Forms  برای تهیه پرسشنامه و جمع آوری داده‌ها از روی پاسخ‌ها

از ویژگی‌های خوب این ابزار امکان ویرایش یک فایل توسط چند کاربر به صورت همزمان است. فضاهای رایگان ابری دیگر مانند دراپ باکس این قابلیت را ندارد و امکان ویرایش همزمان یک فایل را به چند کاربر نمی‌دهد.

 

ابزار چهارم- Google AdWords

گوگل ادروردز همان تبلیغاتی (PPC (pay per click است که توسط شرکت گوگل بر روی موتور جستجوی آن قرار می‌گیرد. با تبلیغات در گوگل ادوردز برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار اینترنتی خود می‌توانید ترافیک ورودی بیشتری به سایت خود جذب کنید. گوگل ادوردز به ازای کلمات کلیدی که مشخص کرده‌اید تبلیغ شما را به صورت لینک در بالای سرچ‌های ارگانیک به کاربران نمایش می‌دهد و با توجه به PPC بودن پرداخت، شما فقط در صورت کلیک ملزم به پرداخت به گوگل هستید.

ابزار پنجم- Keyword planner  گوگل پلنر

 

برای بهبود سئوی سایت در سرچ‌های ارگانیک، نیاز به تحقیق برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب خواهید داشت. پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به این مفهوم است که کلماتی که مخاطبین و مشتریان بالقوه در مورد صنعت شما بیشتر سرچ می‌کنند را پیدا کنید و در مورد آنها محتوا تولید کنید که در سرچ‌های مخاطب هدف دیده شوید. ابزار keyword planner به شما در این راه کمک می‌کند.

در نتیجه ضمن اینکه استراتژی محتوایتان را حساب شده تر برنامه ریزی خواهید کرد می‌توانید از آن کلمات در کمپین‌های گوگل ادوردز نیز استفاده کنید. لازم است به این نکته توجه کنید که برای استفاده از google planner باید حساب گوگل ادوردز داشته باشید. البته الزامی برای سفارش تبلیغات ندارید. با داشتن حساب ادوردز می‌توانید از قابلیت های گوگل پلنر هم استفاده کنید.

ابزار ششم – دابل کلیک سرچ گوگل(double click search by google)

در کنار اهمیت استفاده از گوگل پلنر برای انتخاب کلمات کلیدی، بخش مهم دیگر در استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)  استفاده از دابل کلیک سرچ است. دابل کلیک یک مجموعه از محصولات است که توسط شرکت گوگل برای کمک به تبلیغ کنندگان تهیه شده تا بتوانند تبلیغات را در مکان مناسب قرار دهند(که توسط افراد علاقمند دیده شود).

دابل کلیک سرچ با استفاده از کوکی‌ها این سرویس را ارائه می‌دهد.

برای درک بهتر طرز کار دابل کلیک سرچ بیایید ابتدا در مورد مفهوم کوکی‌ها (cookies)، صحبت کنیم.

مفهوم کوکی (cookies) در صفحات چیست و کوکی ها چطور کار می کنند؟

احتمالا در صفحات وب به عبارتی مشابه “این سایت از کوکی استفاده می‌کند” برخورده‌اید. کوکی‌ها معمولا فایل‌های کوچک (در حد بیت) متنی هستند.

این فایل شامل اطلاعاتی در مورد شما و علاقه‌مندی‌های شماست. مثلا شما در سایتی زبان پیش فرض سایت را به فارسی تغییر می‌دهید. آن وبسایت این اطلاعات را در اختیار یک فایل متنی در مرورگر شما قرار می‌دهد که همان کوکی است. دفعه بعدی که از همان سایت بازدید کنید، زبان پیش فرض سایت را از اول فارسی می‌بینید. آن وبسایت، شما و علاقه‌مندی‌های شما را به یاد می‌آورد. کوکی‌ها توانایی ذخیره اطلاعات مختلفی را دارند. مثلا می‌توانند زمانی که به یک سایت مراجعه کرده‌اید و یا مواردی که به سبد خرید خود اضافه می‌کنید را ذخیره کنند. حتی تمام لینک‌هایی که در هر وبسایت بر روی آنها کلیک کرده‌اید ذخیره می‌کنند و در صورتی که دوباره به آن سایت مراجعه کنید مشابه آن لینک‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد.

اینکه در کوکی هر سایت چه اطلاعاتی ذخیره شود را توسعه دهنده سایت مشخص می‌کند. نکته مهم این است که اطلاعات ذخیره شده در کوکی وبسایت‌های مختلف از هم جدا هستند و وبسایت‌ها به اطلاعات کوکی وبسایت دیگر دسترسی ندارند.

استفاده از کوکی‌ها در وبسایت به شخصی سازی محصولات و خدمات پیشنهادی در وبسایت به شما کمک می‌کند.

 

گوگل دو سرویس تبلیغاتی ارائه می دهد: double click search و (Google Display Network(GDN

double click search

دابل کلیک سرچ گوگل در واقع پلتفرم حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ گوگل است که کاملا از GDN جداست. این سرویس به وسیله سه گروه انجام می‌شود:

  • Ad-serving یا ناشران
  • Ad delivery یا تبلیغ دهندگان که دابل کلیک به آنها امکان مدیریت بر تعداد تبلیغاتی که می‌خواهند نشان دهند و زمان و مکان تبلیغات را می‌دهد.
  • کوکی‌های دابل کلیک سرچ که Behavioral targeting انجام می دهند که در دو حالت targeting یا انتخاب کاربر هدف را انجام می دهند:
    حالت اول-انتخاب کاربر هدف برای سایت ناشر (targeting for website owner)

    سایت ناشر می‌تواند از کوکی‌ها استفاده کند و متوجه شود که کاربر به کدام قسمت سایت بیشتر توجه می‌کند. دابل کلیک سرچ با استفاده از این اطلاعات می‌تواند تصمیم بگیرد که دیدن چه تبلیغی برای کاربر جالب خواهد بود. مثلا اگر در سایت خبری هستید و شما قسمت اخبار ورزشی را چک می‌کنید، بنابران ابزارهای ورزشی، باشگاه‌های ورزشی و یا بلیط حضور در مسابقات شاید برای شما از تبلیغ چیزهای دیگر جذاب‌تر باشد. این اطلاعات مربوط به صاحب آن سایت خبری است که فقط در اختیار دابل کلیک سرچ قرار می گیرد.

    حالت دوم-هدف گذاری در شبکه تبلیغ دهندگان (Targeting in advertising networks) 

       این قسمت از استفاده از کوکی‌ها به سرویس دیگر گوگل به نام گوگل ادوردز و گوگل ادسنس است .

(Google Display Network(GDN

GDN شبکه تبلیغاتی ناشرانی است که از گوگل ادسنس استفاده می‌کنند. شما می‌توانید به GDN در حساب گوگل ادوردز خود دسترسی داشته باشید و از آن برای طراحی کمپین ادوردز استفاده کنید.

ابزار هفتم – گوگل ترندز (google trend)

 

در کنار keyword planner، گوگل ترندز هم ابزار بسیار خوبی برای انتخاب بهتر کلمات کلیدی است. این ابزار به شما امکان می دهد تا:

  • میزان محبوبیت کلمات کلیدی مورد نظرتان را بررسی کنید.
  • محبوبیت و میزان سرچ کلمات کلیدی را با هم مقایسه کنید.
  • میزان سرچ هر کلمه کلیدی را در زمان ها و مکان های مختلف مقایسه کنید.
  • همچنین کلمات کلیدی مشابه را به شما پیشنهاد می کند.

مثلا زمان هایی که بین دو کلمه کلیدی برای عنوان پست خود مردد هستید، این ابزار بینش مناسبی برای تصمیم گیری به شما می دهد. گوگل ترندز همچنین به شما در پیدا کردن موضوع هایی که در حال حاضر بیشتر مورد بحث کاربران است کمک می کند تا از فرصت انتشار محتوا برای آن موضوع ها استفاده کنید.

,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست