بازاریابی سئو

بازاریابی سئو چیست؟

امروزه هر جایی صحبت از طراحی سایت باشد، بحث بازاریابی سئو هم پیش می‌آید. حتی اگر در زمینه سایت و یا موتور‌های جستجو آنقدر‌ها هم تخصص نداشته باشید می‌دانید که برای بالا رفتن بازدهی یک سایت باید سئوی آن را بهینه سازی کنید. همان‌طور که برای طراحی سایت می‌توانید از متخصصان کمک بگیرید برای بهینه سازی سئوی سایت هم می‌توانید اینکار را انجام دهید.
برای اینکه بتوانیم درباره سئو و جزییات آن بحث را پیش ببریم لازم است کمی درباره ماهیت سئو بدانیم.

به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم سئو، شامل فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهیم تا صفحه‌ای از وب سایت ما در رتبه‌های بالای موتور جستجو قرار بگیرد. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب و تولید محتوایی باشد که این کلمات کلیدی را به بهترین شکل پوشش بدهند. از طرفی سئو تنها به این فعالیت‌ها محدود نمی‌شود و ابعاد تخصص تری هم می‌تواند داشته باشد. برای مثال اگر در مبحث تولید محتوای مفید به فکر کاربران هستیم، باید فکری هم برای ربات‌های جستجو داشته باشیم و صفحات سایت را برای آن‌ها هم قابل فهم کنیم، پس این هم یکی دیگر از کار‌های مربوط به سئو است که تا حدی تخصصی است. از دیگر موارد فنی سئو می‌توانیم به بهینه سازی متا دیتا‌ها اشاره کنیم.

بازاریابی سئو

 

بازاریابی سئو چیست؟

بسیاری بر این باورند که بازاریابی سئو همان بازاریابی محتوا است. به این صورت که برای اینکه بتوانید بستری مناسب برای بهینه سازی سئو فراهم کنید باید ابتدا، محتوایی مناسب و قوی تولید کرده باشید. دسته‌ای دیگر هم بازاریابی سئو را دقیقاً به ذات حرفه بازاریابی مرتبط می‌دانند. نظر شما در این باره چیست؟

آیا بازاریابی سئو همان بازاریابی محتوا است؟

بر اساس همین باور می‌توان گفت که سئو شامل یافتن و یا ایجاد تقاضا است و محتوا این تقاضا را پاسخ می‌دهد. بنابراین بدون تولید محتوا، سئو هیچ معنایی نخواهد داشت و بدیهی‌ست که بازدهی نداشته باشد. با استفاده از سئو است که بهترین و محبوب‌ترین کلمات کلیدی، معرفی شده و محتوا این کلمات کلیدی را به کار می‌گیرد.

اگر با این عقیده موافق باشیم باید بررسی کنیم و ببینیم که بازاریابی محتوا چگونه خواهد بود. برای اینکه بتوانیم یک محتوای خوب تولید و عرضه کنیم باید ابتدا کلمات کلیدی مؤثر و محبوب را بازیابی کنیم پس، باز هم می‌بینیم که به صورت یک حلقه، تولید محتوا به سئو وابسته است و هر کدام از این فعالیت‌ها به نوعی به هم وابسته هستند یا بهتر بگوییم مکمل یکدیگر می‌باشند. با این حساب همپوشانی محتوا و سئو، غیر قابل انکار است.

بازاریابی سئو

تا اینجا یکی از باور‌های مربوط به بازار یابی سئو را بررسی کردیم ، حالا می‌خواهیم عقیده دیگری که در این باره وجود دارد را بدانیم.

بازار‌یابی سئو با تکیه بر فن بازار یابی

گفتیم که دسته‌ای بر این باورند که بازار‌یابی سئو دقیقاً مانند بازاریابی برای هر محصول دیگری است. قبل از اینکه به صورت کامل به بازاریابی سئو و عرضه آن به صورت یک محصول بپردازیم، بهتر است نکته‌ای را در نظر بگیریم، اینکه متأسفانه در کشور ما مخصوصاً در سال‌های اخیر، بازاریابی به عنوان یکی از مشاغل رده پایین دسته بندی می‌شود و ذهنیت بسیاری از افراد درباره آن منفی است و حرفه بازاریابی را تنها محدود به تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های کسالت بار برای فروش یک محصول می دانند.

خب اگر کمی در این باره فکر کنیم متوجه می‌شویم که یکی از ارکان مهم در جامعه اقتصادی، همین حرفه بازاریابی است. البته مانند هر شغل دیگری بازاریابی می‌تواند از نظر اهمیت، درجه های مختلفی داشته باشد. اینکه یک بازاریاب دارد برای چه محصولی بازاریابی می‌کند و از چه تکنیک هایی برای این کار کمک می‌گیرد، دقیقاً جز نکاتی است که درجه یک بازاریاب را مشخص می‌کند.

بازاریابی سئو

اهمیت داشتن بازاریاب در بازاریابی سئو

هر کسب و کاری در هر اندازه‌ای که باشد نیاز به بازاریاب دارد. در‌واقع تمام محصولات و خدمات باید در بازاری مناسب معرفی و عرضه شوند تا مشتریان مناسب خود را جذب کنند. اصلاً تفاوتی ندارد که یک کارخانه لوازم آرایش باشد یا یک شرکت طراحی سایت، باید محصولات یا خدمات هر کسب و کاری، در بستر و محیطی مناسب، به دیگران معرفی شود. البته امروزه در محیط های بی‌ربط هم می‌توانید شاهد آگهی‌ها و تبلیغات محصولات و خدمات نا مربوط باشید! در ادامه به این نوع بازاریابی هم می‌پردازیم.

کمی از بحث اصلی خود دور شدیم، متوجه شدیم که برای اداره هر کسب و کاری نیاز به بازاریابی داریم. سئو هم یکی از خدماتی است که باید برای آن بازاریابی کنیم. برای مثال شما یک متخصص سئو هستید و می‌خواهید از این تخصص، در آمد داشته باشید. به این ترتیب باید برای سئو بازاریابی کنید و در بستری مناسب آن را به کار بگیرید.

بازار هدف برای سئو کجاست؟

در اینجا فرض می‌کنیم که شما یک متخصص سئو هستید. باید بگوییم که به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای باید یک توانایی دیگر را هم در خود پرورش دهید و آن هم توانایی بازاریابی است. وقتی دارید برای مشتری خود فعالیت‌های سئو را انجام می‌دهید باید بدانید که در چه محیطی و چگونه این سئوی بهینه شده را پیاده‌سازی یا عرضه کنید.

برای مثال یک وب سایت برای فروش سنگ‌های زینتی، طراحی شده است. شما می‌توانید به چند طریق برای این وب سایت، بازاریابی سئو را انجام دهید. اینجاست که باید از بهترین دوست سئو، یعنی تولید محتوا، کمک بگیریم. می‌توان محتوایی تولید کرد که در آن مستقیماً محصولات موجود در سایت را معرفی کرده و درباره هر سنگ زینتی اطلاعات کاملی بدهید، این بازاریابی، نوعی بازار‌یابی مستقیم برای سئو است. قطعاً در محتوایی که برای این سایت، تولید شده است کلمات کلیدی زیادی به چشم می‌خورند از طرفی هم تنها کاربرانی این مطلب را می‌خوانند که دقیقاً دنبال خرید سنگ‌های زینتی بوده‌اند.

سئو و بازاریابی محتوا

در روش بعدی برای بازاریابی سئو می‌توانید محتوایی تولید کنید که کاربر را به صورت غیر مستقیم برای خرید سنگ‌های زینتی تشویق کند، برای مثال مطلبی بنویسید که در آن به فواید و خاصیت‌های سنگ‌های زینتی بپردازید یا به کمک محتوای بصری، سنگ‌های زیبا را نمایش دهید، به این شکل احتمال زیادی وجود دارد که کاربری که در ابتدا، قصد خرید نداشته، نهایتاً مشتری بالفعل سایت شود.

بنابراین می‌توانیم مطمئن باشیم که بازاریابی سئو به روش غیر مستقیم می‌تواند بسیار کار آمد تر باشد. برای اینکه این انواع بازاریابی را بهتر درک کنید یک مثال واقعی‌تر برای شما می‌آوریم. دیجی کالا! دیجی کالا برای هر کدام از محصولاتی که موجود دارد ( یا حتی موجود ندارد) اطلاعات کامل و فنی در اختیار کاربر قرار می‌دهد، در عین حال در سایت دیگری که نقش بلاگ دیجی کالا را دارد، به اطلاعات کامل و دقیقی درباره تمام محصولات جدیدی که در بازار عرضه شده‌اند می‌پردازد و در نهایت اگر آن محصول را موجود داشته باشد لینکی به کاربر، پیشنهاد می‌دهد.

آیا ابزاری برای بهبود بازاریابی سئو وجود دارد؟

بله! بهترین ابزار هایی که می‌توانند در این راه به شما کمک کنند، توسط گوگل، به بازار عرضه شده‌اند، ابزاری مانند گوگل ترند، گوگل آنالیتیکس و … می‌توانند به شما کمک کنند تا بستر مناسب برای پیاده‌سازی سئو خود کشف یا ایجاد کنید. البته سایت‌های دیگری مانند الکسا وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید وب سایت‌های رقیب در هر زمینه کسب و کاری را مورد بررسی قرار داده و فعالیت ‌های خود را بر اساس آن بهبود دهید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم چند نکته را باز نگری کنیم. اول اینکه هر جایی سخنی از سئو باشد، قطعاً نامی از تولید محتوا خواهد بود زیرا این دو مورد، همپوشانی‌های بسیاری با هم دارند. نکته بعدی اینکه رکن مهم هر کسب و کاری بازار یابی است و سئو هم از این قاعده مستثنی نیست. در آخر هم یک متخصص سئو باید بداند که تخصص خود را در چه زمان و به چه شکلی عرضه کند.

 

,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.