بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال چیست و انواع آن کدام است؟

بازاریابی دیجیتال استفاده از اینترنت، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال‌ها برای دستیابی به مصرف کنندگان است. برخی از کارشناسان بازاریابی، این نوع از تبلیغات را یک تلاش کاملا جدید می‌دانند که نیاز به روشی جدید برای نزدیک شدن به مشتری و روش‌های جدید درک چگونگی رفتار مشتریان در مقایسه با بازاریابی سنتی دارد.

درک بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال بخش خاصی از مشتری را هدف قرار داده و تعاملی است. بازاریابی دیجیتال رو به افزایش است و شامل تبلیغات در گوگل، تبلیغات از طریق ایمیل و تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌شود – هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری همراه کند.

بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال متفاوت است. بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که صرفا در اینترنت انجام می‌شود، در حالی که بازاریابی دیجیتال می‌تواند از طریق تلفن، در ایستگاه مترو، در یک بازی ویدیویی یا از طریق اپلیکیشن‌های تلفن‌ هوشمند انجام شود.

بازاریابی دیجیتال

انواع کانال‌های بازاریابی دیجیتال

در ادامه مقاله انواع کانال‌های بازاریابی دیجیتال معرفی و بررسی می‌شوند.

1-بازاریابی وب سایت

وب سایت محور کلیه فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال است. تنها، این یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین این وسیله برای اجرای انواع کمپین‌های بازاریابی آنلاین لازم است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به روشی واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، کاربر پسند و کاربردی باشد.

2-تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی یا PPC شما را قادر می‌سازد از طریق تبلیغات پولی، به تعدادی از سیستم عامل‌های دیجیتال دسترسی داشته باشید. می‌توانید کمپین‌های PPC را در Google ، Bing ، Linkedin ، Twitter ، Pinterest یا Facebook تنظیم کنید و تبلیغات خود را به افرادی نشان دهید که در جستجوی اصطلاحات مرتبط با محصولات یا خدمات شما هستند. کمپین‌های PPC می‌توانند بر اساس ویژگی‌های جمعیتی (سن ، جنسیت و غیره) یا حتی علایق یا موقعیت خاص آنها، کاربران را به بخش بندی کنند. محبوب ترین سیستم عامل‌های PPC ، Google Ads و Facebook هستند.

3-بازاریابی محتوا

هدف از بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. محتوا معمولا در یک وب سایت منتشر می‌شود و سپس از طریق شبکه‌های اجتماعی ، بازاریابی ایمیلی، SEO یا حتی کمپین‌های PPC تبلیغ می‌شود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل: وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آنلاین، اینفوگرافیک‌ها ، پادکست‌ها و وبینارها است.

4-بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز یکی از موثرترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از افراد بازاریابی ایمیلی را با ایمیل‌های اسپم روزانه اشتباه می‌گیرند، اما این موضوع بازاریابی ایمیلی نیست. بازاریابی از طریق ایمیل واسطه‌ای برای ارتباط با مشتریان احتمالی یا افراد علاقه مند به برند شما است. بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن مخاطبین به لیست‌های ایمیل خود استفاده می کنند و سپس، از طریق بازاریابی از طریق ایمیل، قیف های خرید مشتری را ایجاد می‌کنند تا مخاطبین را به مشتری تبدیل کنند.

بازاریابی دیجیتال

5-بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

هدف اصلی یک کمپین بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. اما هرچه به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی عمیق تر می‌پردازید، می‌توانید از آن نیز به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید.

6-بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین شکل‌های بازاریابی است و اینترنت زندگی جدیدی را برای این حالت قدیمی به ارمغان آورده است. با بازاریابی وابسته، شما محصولات دیگران را تبلیغ می‌کنید و هر بار که محصولی را می‌فروشید یا یک فروشنده معرفی می‌کنید، کمیسیون می‌گیرید. بسیاری از شرکت‌های مشهور مانند آمازون برنامه‌های وابسته دارند که میلیون‌ها دلار در ماه به وب سایت‌هایی که محصولات خود را می‌فروشند، پرداخت می‌کنند.

7-بازاریابی ویدیویی

YouTube به دومین موتور جستجوی محبوب تبدیل شده است و بسیاری از کاربران قبل از تصمیم گیری در مورد خرید، یادگیری چیزی یا فقط برای استراحت به YouTube روی می آورند. چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی وجود دارد، از جمله فیلم‌های فیس بوک، اینستاگرام و آپارات که برای اجرای یک کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده می‌شود. شرکتها بیشترین موفقیت را با نمایش فیلم با ادغام آن در SEO، بازاریابی محتوا و کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند.

8-بازاریابی از طریق پنل پیام کوتاه

نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برای ارسال اطلاعات و ویژگی‌های خود و تبلیغات از سامانه ارسال پیامک استفاده می‌کنند.

چالش‌های استفاده از بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال چالش‌های ویژه‌ای را برای کسب و کارهایی از این روش‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند، به وجود آورده است. کانال‌های بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال تکثیر هستند و بازاریاب‌های دیجیتال باید از نحوه کار این کانال‌ها، نحوه استفاده آنها توسط مخاطبان و نحوه استفاده از این کانال‌ها برای بازاریابی موثر اطلاع پیدا کنند. علاوه بر این، با گسترش ابزارها و پلتفرم‌های دیجیتال مارکتینگ و استفاده بهینه کسب و کارهای رقیب از آنها، جذب مخاطبان برای اینکه آنها از کانال‌های بازاریابی دیجیتال رقبا استفاده نکنند، سخت تر شده است. بازاریابان دیجیتال باید بتوانند نتایج و داده‌های استفاده رقبا از این ابزارهای بازریابی دیجیتال و رقبای آنها برای پوشش دادن نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود تجزیه و تحلیل کنند.

,

Related Posts

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست